فتق دیسک گردن

اسکولیوز و روش های درمان آن
دی ۶, ۱۳۹۷

فتق دیسک گردن

فتق دیسک گردن یا همان بیرون زدگی دیسک گردن زمانی اتفاق می افتد که ماده ژلاتینی دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن به دلیل آسیب دیدگی لایه‌ها‌ی بافت های اتصال دهنده از دیسک بیرون بزند.

خروج این ماده ژلاتینی سبب آزاد شدن یک ماده شیمیایی در ناحیه شده که خود سبب تشدید درد و التهاب می شود.

فتق دیسک گردن مانند فتق دیسک گردن اغلب در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد ، اگرچه احتمال ابتلا افراد جوان نیز وجود دارد.

گردن درد یکی از دردهای شایع ارتوپدی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند و روزانه بسیاری از مراجعان به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد از آسیب ها و بیماری های مرتبط با گردن از جمله فتق دیسک گردن رنج می برند.

قرار گرفتن گردن تحت فشار بیش از حد و به مدت طولانی مهم ترین عاملی است که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد، به همین دلیل افرادی که گردنشان به مدت طولانی در حالت خمیده و تحت فشار قرار می گیرد (مانند کاربران کامپیوتر و خیاط ها و … ) بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک گردن قرار دارند.

فتق دیسک گردن موجب وارد شدن فشار بر روی ریشه‌ های عصبی نخاعی در ناحیه گردن شده و در صورت عدم درمان و کنترل می تواند عوارض زیادی برای بیمار ایجاد کند.

درد ناشی از این عارضه ممکن است به اندام های فوقانی همچون شانه ها نیز منتشر شود.

معاینه فیزیکی در کنار روش های دیگر تشخیصی همچون سی تی اسکن، رادیوگرافی و ام آر آی برای تشخیص دقیق این عارضه و اتخاذ روش های درمانی مناسب به پزشک و فیزیوتراپیست کمک می کند.

علائم فتق دیسک گردن

• احساس درد شدید در گردن که با حرکت دادن گردن تشدید می شود.
  • خشکی و سفتی گردن که سبب کاهش دامنه حرکتی گردن می شود.
  • انتشار درد به شانه ها و دست ها
  • گزگز کردن اندام های فوقانی
  • ضعف و بی حسی در اندام های فوقانی
  • درد سوزشی در اندام های فوقانی
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات گردن
  • کرختی و ضعف عضلات گردن و اندام های فوقانی
  • کاهش قدرت اندام های فوقانی و ناتوانی در انجام کارهای ظریف با دست ها

• وارد شدن فشار و استرس ناگهانی به ستون فقرات در ناحیه گردن
  • کشش و چرخش ناگهانی گردن حین حوادث ناگهانی
  • افزایش سن سبب افزایش خطر تخریب و آسیب دیدگی دیسک گردن مش ود.
  • آسیب دیدگی گردن در گذشته
  • بیماری های ستون فقرات مانند آرتروز گردن
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ضعف عضلات گردن
  • حالت نامناسب بدن هنگام نشستن ، فعالیت و …

درمان فتق دیسک گردن

اجتناب از حرکت دادن زیاد گردن و هرگونه فعالیتی که سب تشدید درد می شود.

قرار دادن کمپرس سرد و گرم در محل دردناک درد و التهاب گردن را کاهش می دهد.

استفاده از گردن بند طبی سبب محدود شدن حرکات گردن و کاهش درد و مشکلات بیماری می شود.

زمان استفاده از گردن بند طبی باید محدود باشد چرا که بی حرکتی گردن به مدت طولانی سبب ضعیف شدن بیشتر عضلات گردن شده و عوراض بیماری را افزایش می دهد.

برای تسکین درد و التهاب مصرف داوای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن و دیکلوفناک موثر است.

استفاده از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلات گردن موثر است.

در صورت درد شدید تزریق کورتیکواستروئیدها با نظر پزشک انجام می گیرد.

فیزیوتراپی بهترین درمان فتق دیسک گردن است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروزترین متدها به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می شود.

متدهای تمرین درمانی ، منوال تراپی و لیزر پرتوان درمان های اصلی این عارضه هستند که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد (فیزیوتراپی در غرب تهران) برای بیماران انجام می گیرند.

فیزیوتراپیست تمرینات ویژه کششی و تقویتی را بمنظور کاهش درد ، خشکی و افزایش انعطاف پذیری گردن برای بیمار تجویز می کند.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار و درمان فتق دیسک گردن بکند عمل جراحی که اغلب به روش دیسککتومی گردن انجام می گیرد ضروری خواهد بود.

این روش جراحی برای کاهش فشار بر روی ریشه‌ های عصبی نخاعی یا خارج کردن بخشی از دیسک که بیرون زده انجام می گیرد.

کلمات مرتبط :