آرتروز گردن ، علائم و روش های درمان

مهر ۲۹, ۱۳۹۷

آرتروز گردن ، علائم و روش های درمان

آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از انواع شایع آرتروز است که ستون مهره های گردنی را درگیر می کند.

آرتروز نوعی بیماری تخریبی مفاصل بدن است که بتدریج پیشرفت می کند و می تواند سبب ایجاد اختلال جدی در عملکرد طبیعی مفصل مبتلا شود.

در این بیماری غضروف مفصلی دچار فرسایش شده و بتدریج تخریب می شود.

از بین رفتن غضروف سبب سایش مهره ها بروری هم می شود که این وضعیت سبب بروز درد و سایر علائم ناشی از آرتروز گردن می شود.

در ابتدای تخریب غضروفی مفصلی در ناحیه گردن سفتی و خشکی در حرکات چرخشی گردن از چپ به راست و بالعکس احساس می شود و با گذشت زمان علائم ایجاد شده تشدید می شود.

ساییدگی مهره ها برروی هم نیز منجر به ایجاد خار های استخوانی در محل مفصل شده که سبب تشدید مشکلات بیمار می شود.

ورزش هایی مانند ایروبیک و ورزش های کششی به پیشگیری از آرتروز گردن کمک می کنند.

اگرچه آرتروز گردن درمان قطعی ندارد اما در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان با اقدامات درمانی مناسب از پیشرفت بیماری و تشدید علائم جلوگیری کرد.

فیزیوتراپی یکی از درمان های اصلی انواع آرتروز است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروزترین متدها ارائه می شود.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد از تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان ، تکار و متدهای درمان دستی برای کمک به بهبود شرایط مراجعه کنندگان عزیز استفاده می کنند.

علائم آرتروز گردن

• درد گردن که با حرکات آن تشدید می شود.
  • خشکی و سفتی گردن که سبب کاهش انعطاف پذیری و کاهش دامنه حرکتی گردن می شود.
  • سردردهای گردنی
  • شنیده شدن صدا هنگام حرکت دادن گردن
  • بی حسی شانه و اندام های فوقانی
  • درد سوزشی اندام های فوقانی
  • ناتوانی در چرخاندن سر و گردن

آرتروز گردن

• آسیب دیدگی گردن در گذشته
  • جراحی اخیر ستون فقرات در ناحیه گردن
  • استفاده بیش از حد از گردن و حرکات تکراری گردن
  • حمل اجسام سنگین و یا انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار بیش از حد به گردن می شوند.
  • خوابیدن روی بالش های بلند و سفت که سبب وارد شدن فشار به مهره های گردن می شود. (بالشت های استاندارد و مناسب برای خوابیدن را انتخاب کنید)
  • قرار کرفتن گردن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی مانند زمانی گوشی تلفن همراه را بین سر و شانه ها قرار می دهید و با خم کردن گردن سعی در نگه داشتن آن دارید.
  • حرکات ناگهانی گردن مانند چرخش های ناگهانی

درمان آرتروز گردن

فیزیوتراپی درمانی کم هزینه، ایمن و بدون عارضه جانبی و یکی از موثرترین و مناسب ترین درمان های انواع آرتروز است.

فیزیوتراپیست برای بهبود مشکلات ناشی از آرتروز برنامه تمرینی مخصوصی را برای بیمار آماده کرده و به وی آموزش می دهد.

این تمرینات موجب تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری گردن شده و نقش موثری در کاهش درد و خشکی گردن دارد.

انجام حرکات ورزشی و نرمش های مخصوص مناسب تحت نظر متخصص فیزیوتراپی بع پیشگیری و درمان آرتروز گردن کمک می کند.

فیزیوتراپیست همچنین با استفاده از تکنیک های منوال تراپی (درمان دستی) به قرارگیری ستون فقرات در موقعیت مناسب خود کمک می کند که این امر نقش زیادی در کاهش و بهبود علائم آرتروز گردن دارد.

فیزیوتراپیست از مدالیته های درمانی مانند تحریک الکتریکی ، لیزر پرتوان و تکار تراپی نیز برای کمک به کاهش درد و بهبود آرتروز گردن بهره می برد.

لیزر درمانی با لیزر پرتوان با تمرکز بر بافت هدف و افزایش متابولیسم ناحیه مورد نظر می تواند کمک موثری در تسکین علائم و عوارض آرتروز و ترمیم بافت های آسیب دیده داشته باشد.

سایر روش های درمانی

گرما درمانی یکی از روش های موثر تسکین دهنده و موثر درمان آرتروز گردن است.
قرار دادن کمپرس گرم یا یک حوله گرم در محل درد و گرفتن دوش آب گرم با افزایش جریان خون و بهبود گردش خون در محل درد سبب تسکین علائم و درد ناشی از آرتروز گردن می شود.

با تجویز پزشک می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ناپروکسن و ایبوپروفن و داوهای کورتیکواستروئیدی تزریقی در موارد حاد استفاده کرد.

استفاده از گردنبند های طبی با تجویز پزشک که سبب محدود کردن حرکات گردن شده و به عضلات گردن استراحت می دهد می تواند به تسکین درد و سایر علائم ناشی از آرتروز گردن کمک کند.

اوزون تراپی (تزریق گاز اوزون) یکی از متدهای نوین درمانی است که با رساندن اکسیژن به بافت های بدن سبب بهبود گردش خون و تسریع ترمیم و بازسازی بافت ها شده و می تواند در کاهش درد، تورم و التهاب ناشی از آرتروز گردن موثر باشد.
کمبود اکسیژن در بافت ها سبب تجمع اسید لاکتیک و بروز درد می شود و با اوزون تراپی می توان این کمبود را جبران کرد.

طب سوزنی نیز یکی از روش های قدیمی و موثر در کاهش درد و بهبود علائم مشکلات اسکلتی_عضلانی است و باید تنها توسط افراد متخصص و آموزش دیده در این زمینه انجام شود.

در صورتی که راهکارهای غیر جراحی نتوانند کمکب ه تسکین علائم بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری بکنند عمل جراحی ضرورت می یابد.