آرتروز شانه

اسکولیوز
اسکولیوز و روش های درمان آن
دی ۶, ۱۳۹۷
کیفوز چیست و چه علائمی دارد؟
اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

آرتروز شانه

آرتروز شانه، تخریب غضروف مفصلی شانه و در نتیجه آن ساییدگی استخوان ها در محل مفصل شانه است که موجب بروز درد ، التهاب و کاهش دامنه حرکتی شانه می شود.

غضروف نوعی بافت پیوندی در بدن است که دارای خاصیت ارتجاعی بوده و نقش ضربه گیر را در مفاصل بدن بر عهده دارد.

غضروف ها همچنین حرکت استخوان ها بر روی یکدیگر را در مناطق مفصلی تسهیل می کنند و مانع از سایش استخوان ها بر روی هم می شوند.

ساییدگی استخوان ها در محل مفصل که در اثر نبود غضروف رخ می دهد موجب ایجاد خارهای استخوانی در محل مفصل شانه و تشدید درد و ناراحتی می شود.

فرسایش غضروف مفصلی بطور تدریجی و در طی روند افزایش سن و یا آسیب هایی مانند از جا در رفتن استخوان شانه می توانند منجر به بروز آرتروز شانه شوند.

شیوع آرتروز نیز مانند سایر بیماری های مفصلی در بین خانم ها بیش تر است.

علائم آرتروز شانه

• درد مفصل شانه بخصوص هنگام انجام فعالیت
  • انتشار درد با بازو و دست
  • سفتی و خشکی مفصل شانه
  • کاهش دامنه حرکتی شانه
  • التهاب مفصل شانه
  • حساسیت به لمس و فشار
  • ضعف و آرتروفی عضلات اطراف مفصل شانه
  • اختلال در عملکرد مفصل شانه بطوری که بیمار توانایی حرکت دادن شانه خود را براحتی نداشته و در موارد شدید حتی نمی تواند کاراهای روزمره خود را انجام دهد.
  • اختلال خواب شبانه به دلیل وجود درد
  • صدا دادن مفصل شانه هنگام حرکت که ناشی از ساییده شدن استخوان ها بر روی هم است.

علت اصلی ابتلا به آرتروز تاکنون مشخص نشده اما به گفته متخصصان برخی عوامل ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند که مهم ترین آن ها عبارتند از :

• افزایش سن رایج ترین عامل خطر برای ابتلا به آرتروز مفاصل از جمله آرتروز شانه است بطوری که اغلب مبتلایان را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.
  • وارد شدن ضربه به مفصل شانه و آسیب دیدگی شانه همچون شکستگی و در رفتگی مفصل شانه
  • جراحی مفصل شانه در گذشته ریسک ابتلا به آرتروز شانه را افزایش می دهد.
  • حرکات تکراری مفصل شانه و استفاده بیش از حد از مفصل شانه نیز ریسک تخریب غضروف مفصلی و بروز آرتروز را افزایش می دهند.
  • اختلالات مادرزادی مفصل شانه مانند جابجایی استخوان های شانه نسبت به هم
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه مفصلی نیز در افزایش ریسک ابتلا به آن نقش دارند.
  • برخی بیماری ها مانند روماتیسم مفصلی و نقرس نیز ریسک ابتلا به آرتروز شانه را افزایش می دهند.

درمان آرتروز شانه

آرتروز درمان قطعی ندارد اما با استفاده از برخی روش ها می توان درد و التهاب شانه را تسکین و دامنه حرکتی شانه را افزایش داد.

استراحت دادن به مفصل شانه ، کاهش میزان فعالیت ها و تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار وارده به مفصل شانه ضروری است.

قرار دادن کمپرس یخ بر روی محل دردناک التهاب و درد مفصل شانه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

درمان دارویی آرتروز شانه نیز شامل استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن و در صورت درد و التهاب شدید داروهای کورتونی تزریقی می شود.

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی مخصوص شانه تحت نظر متخصص فیزیوتراپیست بهترین و موثرترین درمان آرتروز شانه است.

تمرینات فیزیوتراپی دامنه حرکتی شانه را افزایش داده و به کاهش خشکی و سفتی مفصل شانه کمک زیادی می کند.

فیزیوتراپیست در کنار تمرین درمانی از سایر مدالیته های فیزیوتراپی همچون درمان دستی ، تکارتراپی و لیزر پرتوان نیز برای درمان این عارضه استفاده می کند.

در صورتی که درد و سایر مشکلات بیمار با روش های غیر جراحی بهبود نیابد عمل جراحی برای کمک به بهبود حرکات شانه انجام می گیرد.

کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با کادر علمی کارازموده و مجرب، مجهز به دستگاه های پیشرفته فیزیوتراپی همچون لیزر پرتوان و تکارتراپی با افتخار آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به مردم عزیز می باشد.

کلمات مرتبط :