پوسچر ( قامت )
درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی

نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای چیست و چه علائمی دارد ؟

نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت یکی از مهم ترین و رایج ترین عوامل بروز دردهای مزمن و حاد است.

نقاط ماشه ای نقش مهمی در سلامت و کارایی بدن و توانایی بدن برای عملکرد طبیعی دارند که می تواند موجب بروز اختلالات عملکردی و ایجاد دردهای ارجاعی شوند.

درد ناشی از نقاط ماشه ای یکی از شایع ترین مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی اسنت که فیزیوتراپی نقاط ماشه ای موثرترین درمان آن است.

نقاط ماشه‌ ای نواحی ملتهب عضلانی هستند که اعمال فشار بر آن ها موجب درد موضعی یا ارجاعی می‌شوند.

نقاط ماشه‌ ای ممکن است فعال بوده و در در هر حالتی همراه با درد باشند و یا ممکن است بصورت نهفته باشند و تنها هنگام وارد شدن فشار موجب بروز درد شوند.

نقاط ماشه ای در واقع نقاط بسیار حساسی داخل باندهای سفت عضلات اسکلتی هستند که با کوچکترین فشار، کشش و انقباضی تحریک شده و سبب بروز درد های ارجاعی در دیگر مناطق بدن می شود.

کوتاه شدن عضلات در راستای یک مفصل موجب افزایش فشار بر مفصل و عدم تراز بودن مفاصل مهم ترین علت بروز نقاط ماشه ای است.

کشش ماهیچه های مبتلا و انقباضات ایزومتریک سبب تشدید درد تریگر پوینت می شود.

نقاط ماشه ای در مناطق مختلف ماهیچه ای که اعصاب به فیبرهای عضلانی متصل می شوند وجود دارند.

بسیاری از بیماران مبتلا به دردهای ناشی از نقاط ماشه ای با تصور این که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی شده اند به خود درمانی می پردازند، این در حالی است که اسپاسم گرفتگی شدید کل عضله است و  نقاط ماشه ای انقباض قسمت از عضله.

به دلیل وجود شباهت زیاد بین علائم گرفتگی های عضلانی و نقاط ماشه ای تشخیص و افتراق این بیمار گاهی دشوار خواهد بود.

نقاط ماشه‌ای را می‌توان با وارد کردن فشار به قسمتی خاص از بدن فرد و میزان و نحوه و محل درد ارجاعی مشخص کرد.

متخصص فیزیوتراپ با علم و تجربه کافی در زمینه درمان نقاط ماشه ای به بهود دردهای ناشی از این عارضه و کاهش خشکی و محدودیت های حرکتی ناشی از آن کمک می کند.

نقاط ماشه ای فعال سبب ایجاد و تشدید درد های موضعي مانند سردرد، کمردرد، اختلالات مفصل فکي گيجگاهي، فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن لگن می شود.

لمس نقطه ماشه‌ای موجب بروز درد شدیدی برای فرد بیمار می شود.

افراد مبتلا به تریگر پوینت به دلیل وجود دردهای مزمن ممکن است به افسردگی، خستگی و ضعف مزمن بدن نیز دچار بشوند.

علائم و عوارض نقاط ماشه ای

• اختلال در عملکرد حرکتی عضلات
  • خشکی و گرفتگی عضلانی
  • عدم تعادل عضلات
  • حساسیت به لمس و فشار
  • اختلالات پوسچر
  • ضعف و آتروفی عضلانی
  • انقباض موضعی عضلات
  • درد های ارجاعی
  • محدودیت در حرکت ماهیچه ای
  • درد هنگام حرکات عضلات
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی
  • اختلال در خواب
  • دردهای اسکلتی_ عضلانی مانند درد شانه ، درد زانو ، درد پا ، درد لگن
  • درد کشکک زانو

دلایل و عوامل خطر

• استفاده‌ی بیش از حد عضلات
  • آسیب دیدگی های عضلانی
  • انجام فعالیت های تکراری که موجب وارد شدن فشار بیش از حد به عضلات می شود.
  • بی ثباتی مفاصل
  • سبک زندگی کم تحرک
  • ورزش و فعالیت بدنی بیش از حد
  • کوتاه بودن برخی عضلات در یک طرف بدن
  • قرار گرفتن بدن در وضعیت های غیر طبیعی و تحت فشار
  • انجام فعالیت های شغلی تکراری
  • حمل اجسام سنگین به مدت طولانی
  • آسیب های ناگهانی عضلات
  • مشکلات روحی و روانی
  • اختلالات هورمونی و یونی
  • اختلالات مادرزادی ارتوپدیک
  • قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد به مدت طولانی

درمان نقاط ماشه ای

درمان نقاط ماشه ای با فیزیوتراپی به دلیل آشنا بودن فیزیوتراپیست ها با الگوهای درد ارجاعی نقاط ماشه‌ای بسیار موثر است.

متخصص فیزیوتراپی برای درمان نقاط ماشه ای از مدالتیه های درمانی همچون اولتراسوند ، الکتروتراپی ، لیزر تراپی ، درمان دستی و ماساژ ، سوزن خشک و تمرین درمانی (تمرینات کششی و تقویتی) بهره می برد.

نقاط ماشه ای

درمان با لیزر یکی از روش های موثر در بهبود دردهای میوفاسیال است.

اشعه‌ی لیزر با طول موج معین، تا عمق‌های مختلفی در بافت بدن نفوذ کرده و تاثیرات درمانی خود را بر جای می گذارد.

فیزیوتراپیست محل دقیق نقاط ماشه ای را مشخص کرده و با ماساژ این نقاط سبب بهبود وضعیت بیمار و کاهش درد و ناراحتی ناشی از تریگر پوینت می شود.

ماساژ نقاط ماشه‌ ای توسط فیزیوتراپیست به تسکین درد و آزاد سازی نقاط تحت فشار کمک می کند.

تکنیک های ماساژ نقاط ماشه ای در رها سازی میوفاشیال و کاهش درد نقاط دردناک عضلانی موثر است.

فیزیوتراپی نقاط ماشه ای سبب می شود که  بافت نرم به حالت نرمال برگشته و سارکومرهای عضلات شل شوند، این وضعیت به تسکین کاهش دردهای ارجاعی کمک می کند.

روش های فیزیوتراپی در درمان نقاط ماشه ای سبب غیر فعال شدن نقاط ماشه ای و از بین بردن درد ناشی از آن ها می شود.

متد سوزن خشک که توسط فیزیوتراپیست انجام می گیرد یکی از روش های موثر در بهبود درد ناشی از نقاط ماشه ای بوده و موجب کاهش نقاط دردناک می شود.

عدم فعالیت بدنی مناسب و روش های نامناسب ایستادن و راه رفتن از عوامل تحریک کننده نقاط ماشه ای و بروز درد هستند، به همین جهت متخصص فیزیوتراپی توصیه هایی برای انجام صحیح فعالیت ها و نحوه صحیح نشستن و ایستادن به فرد مبتلا می دهد.

دارودرمانی

مصرف داروهای غیراستروئيدی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن با تجویز پزشک می تواند بطور موقتی درد و سایر علائم بیماری را تسکین دهد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از روش های نوین و موثر درد بهبود نقاط دردناک عضلانی است که برار بهبود دردهای ناشی از تریگر پوینت های عضلانی بکار می رود.

در این روش پزشک مخلوطی از اکسیژن و اوزون را به محل مورد نظر تزریق می کند.

در کلینیک فیزیوتراپی سعات آباد از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات فیزیوتراپی برای بهبود و درمان مشکلات ناشی از نقاط ماشه ای استفاده کرده و بهترین خدمات فیزیوتراپی را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می دهد.

تهران ، سعادت آباد ، پایین میدان کاج ، خیابان ۲۵ ، پلاک ۶ ، طبقه سه ، واحد ۱۱

تلفن های تماس :