درمان درد سیاتیک
درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی
منوال تراپی در فیزیوتراپی

آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات یا اسپوندیلوز عارضه ای است که در نتیجه فرسایش تدریجی ستون مهره ها که اغلب در افزایش سن است، رخ می دهد.

آرتروز عارضه ای است که با فرسایش غضروف ها در سر مفاصل رخ می دهد و منجر به بروز مشکلات در حرکت و عملکرد اندام مبتلا می شود.

افزایش سن سبب افزایش احتمال آسیب پذیری مهره ها، مفاصل، رباط ها و دیسک های بین مهره ای شده که این امر می تواند منجر به بروز بیماری هایی همچون آرتروز ستون فقرات شود.

آسیب مفاصل‌ فاست مهم ترین عامل آرتروز ستون فقرات است که اغلب در افزراد میانسال و سالمند رخ می دهد.

غضروف مفصلی در محل مفاصل فاست ستون فقرات در اثر ابتلا به آرتروز به تدریج از بین رفته و این امر زمینه ساز سایش مهره ها و استخوان ها بر روی هم می شود.

این وضعیت منجر به بروز درد شدید ستون فقرات، محدودیت حرکتی و ایجاد خار های استخوانی در محل مفصل می شود.

آرتروز ممکن است در هر قسمتی از ستون مهره ها ایجاد شده و به همین دلیل ممکن است بیماران علائم متفاوتی را گزارش دهند.

اگر آرتروز در قسمت مهمره های گردنی رخ دهد منجر به آرتروز گردن و در صورتی که در قسمت های انتهایی ستون فقرات رخ دهد منجر به آرتروز کمر و درد و محدودیت حرکات کمر می شود.

بخش زیادی از وزن بدن بر ستون مهره ها در کمر وارد می شود و به همین دلیل احتمال آسیب این مهره ها نیز بیشتر از سایر مناطق خواهد بود.

جدا شدن تکه هایی از غضروف در مفاصل دچار آرتروز و حرکت این تکه در محل مفصل نیز موجب بروز درد و التهاب می شود.

در صورت پیشرفت و عدم درمان آرتروز ستون فقرات با روش های موثری همچون فیزیوتراپی ممکن است پیشرفت بیماری سبب بروز مشکلات جدی دیگری همچون تنگی کانال نخاعی شود.
تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل شایع کمردرد است که در اثر کاهش فضای داخلی کانال عبور ریشه های عصبی نخاعی رخ می دهد.

میزان درد و سایر علائم آرتروز ستون فقرات بسته به شدت آسیب و محل بروز آرتروز متفاوت است و گاهی با یک کمردرد خفیف و گاهی ممکن است با دردهای شدید ستون فقرات و حتی سایر اندام ها خود را نشان دهد.

معاینه فیزیکی توسط پزشک و متخصص فیزیوتراپی به همراه روش های تشخیصی مانند رادیوگرافی با اشعه ایکس ، آزمایش خون و اسکن ام آر آی برای تشخیص دقیق آرتروز ستون فقرات و انتخاب بهترین شیوه درمانی انجام می گیرد.

آرتروز ستون فقرات و درمان فیزیوتراپی آن

در اغلب موارد علائم بیماران مبتلا به آرتروز ستون فقرات با درمان های غیر جراحی همچون فیزیوتراپی قابل کنترل بوده و با این روش ها فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را پی بگیرد.

در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت فیزیکال تراپیست ایمان کمالی حکیم از پیشرفته ترین تجهیزات و مناسب ترین روش های درمانی فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات برای کاهش مشکلات مراجعه کنندگان عزیز استفاده می شود.

دریافت نوبت و مشاوره با متخصصان کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد در شمال تهران : ۰۲۱۸۸۶۸۸۹۴۵ – ۰۹۱۰۸۸۵۷۶۹۰

علائم آرتروز ستون فقرات

در مواردی که آرتروز در مهره های گردنی رخ داده علائم عبرتند از :

• درد مزمن گردن
  • خشکی و سفتی گردن بخصوص در ابتدای روز و شروع حرکت
  • تشدید درد با حرکات گردن
  • ضعف و سستی در حرکات گردن
  • بی حس و ضعف در اندام های فوقانی
  • انتشار درد به شانه و سایر اندام های فوقانی
  • کاهش دامنه حرکات گردن
  • احساس بی حسی و گزگز کردن گردن و حتی شانه ها و دست ها
  • سردرد مزمن
  • سرگیجه و اختلال تعادل

در مواردی که آرتروز در مهره های کمری رخ داده علائم عبرتند از :

• کمردرد مزمن و گاها شدید
  • انتشار درد به اندام های تحتانی
  • التهاب مهره ها
  • ایجاد خار های استخوانی
  • اختلال در تعادل و راه رفتن
  • تشدید درد با حرکات کمر بخصوص خم و راست شدن و تسکین درد با استراحت
  • خشکی و سفتی کمر بخصوص در ابتدای روز
  • گزگز کردن و بی حسی و ضعف کمر

دلایل و عوامل خطر

• آسیب دیسک بین مهره ای
    اغلب مبتلایان به آرتروز ستون فقرات دچار مشکلات دیسک هستند که نشان دهنده ارتباط بین این دو بیماری جدی است.
    آسیب دیسک ها سبب کاهش فضای بین مهره ای و افزایش احتمال آسیب پذیری مفاصل فاست می شود.
  • افزایش سن
    افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل زیمنه ساز آرتروز ستون فقرات است.
    فشار ناشی از فعالیت های انسان در طول عمر خود و تغییرات طبیعی ناشی از افزایش سن سبب افزایش ریسک ابتلا به انواع بیماری های اسکلتی_عضلانی بخصوص آرتروز می شود.
    افزایش سن همچنین سبب افزایش احتمال آسیب به دیسک بین مهره ای شده که خود عاملی در بروز آرتروز ستون فقرات است.
  • عوامل ژنتیکی
    عوامل ژنتیکی مستعد کننده ابتلا به بیماری های ارتوپدی از جمله آرتروز و وجود فردی در اطرافیان که سابقه ابتلا به آرتروز داشته ریسک ابتلا به این بیماری را افزیش می دهد.
  • اضافه وزن
    تقریبا اغلب مبتلایان به آرتروز دچار اضافه وزن هستند.
    اضافه وزن سبب می شود فشار و استرس بیشتری بر مفاصل وارد شده و ریسک ابتلا به آرتروز افزایش یابد.
  • سایر عوامل
    سبک زندگی نادرست و کم تحرک، سیگار کشیدن، عدم انجام فعالیت های ورزشی، تغذیه نامناسب، عادات غلط حرکتی و فعالیت های شغلی پر خطر از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به آرتروز ستون فقرات هستند.

روش های درمان

فیزیوتراپی ستون فقرات موثرترین راهکار غیر جراحی در بهبود مشکلات ارتوپدی از جمله آرتروز ستون فقرات است.

درمان های فیزیوتراپی آرتروز به تسکین درد ، افزایش دامنه حرکتی و تقویت مفاصل آسیب دیده کمک می کند.

در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد از مدالیته های درمانی همچون لیزر پرتوان ،درمان دستی، درای نیدلینگ در کنار تمرین درمانی برای بهبود شرایط مراجعه کنندگان عزیز استفاده می شود.

تکنیک های درمان دستی ستون فقرات که توسط فیزیوتراپیست ایمان کمالی حکیم انجام می گیرد، نقش موثری در کاهش درد و بهبود وضعیت بیمار دارد.

آرتروز ستون فقرات و درمان فیزیوتراپی آن

متخصص فیزیوتراپی برنامه تمرینی متناسب با شرایط بیمار تنظیم کرده و نحوه اجرای آن ها را به بیمار آموزش می دهد.

تمرینات تقویتی موجب افزایش قدرت عضلات و مفاصل ضعیف می شود و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد.

تمرینات کششی نیز به افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری و کاهش خشکی و گرفتگی مفاصل مبتلا می شود.

ماساژ درمانی نیز که باید توسط متخصص فیزیوتراپیست انجام گیرد با افزایش گردش خون سبب تسکین درد و کاهش خشکی و سفتی مفاصل می شود.

تجویز وسایل کمکی

ممکن است پزشک برای کاهش حرکات ستون فقرات و کمک به بازسازی آسیب ایجاد و تسکین درد گردن بند و یا کمر بند طبی را تجویز کند.

این ابزارها با محدود کردن حرکت ستون فقرات و کم کردن فشار وارد شده به مهر ها ، از ستون مهره ها حمایت می کند.

دارو درمانی

تجویز داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و پیروکسیکام به تسکین موقتی درد کمک می کند.

در صورت وجود درد شدید تزریق داروهای استروئیدی در ناحیه اپیدورال که بین ستون فقرات و ریشه های عصبی پشت ستون قرار دارد توسط پزشک متخصص انجام می گیرد.

تزریق داروهای ضد التهاب کورتیکو استروئیدی در مفاصل فاست آسیب دیده نیز به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

اوزون تراپی نیز که با تزریق مخلوطی از اکسیژن و اوزون انجام می گیرد، یکی از روش های نوین درمانی است.
این روش سبب تحریک تولید کلاژن سازی در مفاصل مبتلا شده و از این طریق به بهبودی آسیب ایجاد شده کمک می کند.

جراحی

در بسیاری از موارد علائم مبتلایان به آرتروز ستون فقرات با روش های غیر تهاجمی همچون فیزیوتراپی تسکین یافته و بیمار نیازی به انجام جراحی های جدی و پرعارضه ندارد.

با این حال در صورتی که روش های ذکر شده سبب ایجاد پاسخ مثبت درمانی نشود عمل جراحی انجام می گیرد.