تنگی کانال نخاعی
اسفند ۲۹, ۱۳۹۶
پوسچر ( قامت )

فتق دیسک کمر ، علائم و فیزیوتراپی آن

دیسک ها بالشتک های لاستیکی ژلاتینی مانند و نسبتا نرم بین استخوان های ستون مهره ها هستند که به دور نخاع پیچیده و نقش ضربه گیر و جذب شوک های وارده به ستون نخاع را دارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می کند دیسک کمر نام نوعی بیماری است دیسک ها بطور طبیعی وجود دارند و آنچه سبب بروز بیمار و درد و ناراحتی می شود، فتق یا بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است.

اغلب افراد در طول زندگی کمر درد را تجربه کرده اند که در برخی موارد فتق دیسک کمر می تواند علت بروز درد کمر باشد.

دیسک ها حرکت مهره‌ ها را بر روی یکدیگر و خم و راست شدن و چرخش کمر را آسان تر می کنند.

حرکات ناگهانی یا برداشتن اجسام سنگین می تواند با آسیب به این ناحیه و فتق دیسک همراه باشد.

دیسک ها توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند.

افزایش سن با فرسایش تدریجی دیسک و افزایش ریسک آسیب پذیری آن همراه است.

با افزایش سن آب درون دیسک ها کاهش یافته و به همین دلیل در برابر فشار های وارده آسیب پذیر تر شده که این وضعیت می تواند ابتلا به فتق دیسک و آسیب های این چنینی را افزایش دهد.

درد ناشی از فتق دیسک بسیار دردناک و آزاردهنده بود و با حرکات بدن تشدید می شود، به همین دلیل می تواند عاملی برای مقایله با هرگونه فعالیت طبیعی بدن باشد.

فتق اغلب به طرف پشت یا چپ و راست رخ داده و منجر به انتشار درد به پای همان طرف یا طرف مقابل می‌شود.

پزشک متخصص با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه فیزیکی و استفاده از روش های تشخیصی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آرآی، میلوگرافی و نوار عصب و عضله به تشخیص دقیق بیماری پرداخته و مناسب ترین شیوه درمانی را اتخاذ می کند.

فیزیوتراپی دیسک کمر می تواند بسیاری از مشکلات بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر را بهبود بخشد.

درمان فتق دیسک کمر با روش های غیر جراحی از جمله فیزیوتراپی دیسک کمر بدون داشتن عوارض ناشی از جراحی های باز می تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا و درمان دیسک کمر کمک کند.

علائم فتق دیسک کمر

• درد دست ها و پاها
  • انتشار درد به باسن، ران و ماهیچه ساق پا
  • تشدید درد هنگام عطسه، سرفه و یا حرکات کمر
  • بی حسی و یا سوزن سوزن شدن اندام ها
  • ضعف عضلات کمر
  • اختلال در ایستادن و یا راه رفتن
  • کمردرد بعد از بلند شدن از خواب

عوارض فتق دیسک کمر

در صورت عدم درمان به موقع فتق دیسک کمر با روش های همچون فیزیوتراپی دیسک تشدید شده و می تواند عوارض جدی برای فرد ایجاد کند که برخی از آن ها عبارتند از :

• ضعف و بی حسی شدید در اندام تحتانی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • کاهش و از دست دادن حس در اندام های تحتانی
  • فلج شدن موقتی یا دائمی در موارد حاد

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فتق دیسک

• وارد شدن ضربات مستقیم به دیسک بین مهره ای یکی از مهم ترین دلایل بروز فتق دیسک کمر است.
  • ورزشکاران (بیشتر در رشته هایی مانند وزنه برداری) یا افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند.
  • افزایش سن ریسک آسیب پذیری دیسک ها را افزایش می دهد.
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین

• عادات حرکتی نادرست مانند قوز کردن و خم شدن های مکرر
  • اضافه وزن بیش از حد سبب وارد شدن فشتار بیش از حد به دیسک و افزایش شانس ابتلا به فتق دیسک کمر می شود.
  • شرایط شغلی نامناسب که ستون فقرات فرد به مدت طولانی در وضعیت نادرست و تحت فشار قرار می گیرد.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به فتق دیسک کمر و یا سایر مشکلات مرتبط با ستون فقرات
  • شرایط بارداری و قرار گیری جنین در بدن مادر سبب تغییر مرکز ثقل بدن مادر شده که این شرایط می تواند منجر به فتق دیسک بین مهره ای شود.

درمان دیسک کمر

اغلب مبتلایان به فتق دیسک کمر با درمان های غیر جراحی بهبود می یابند، در صورتی که روش های غیر جراحی نتوانند مشکلات بیمار را بهبود بخشند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی درمان دیسک کمر انجام می گیرد.

از انجام هر گونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به دیسک ها و تشدید درد می شود باید اجتناب شود.
لازم به ذکر است استراحت طولانی مدت در بستر توصیه نمی شود چراکه سبب تشدید علائم می شود.

استفاده از کمپرس های گرم و سرد با تشخیص متخصص می تواند به تسکین درد کمک کند.

مصرف داروهای ضد درد می تواند درد و علائم بیماری را بطور موقتی تسکین دهد تا بیمار بتواند فعالیت های خود را بطور طبیعی انجام دهد.
داروهایی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن، داروهای کورتونی که بطور مستقیم در محل درد تزریق می شوند و داروهای شل کننده عضلانی از جمله داروهایی هستند که برای مبتلایان به قتق دیسک کمر تجویز می شوند.

تجویز برخی وسایل کمکی که بطور موقتی از کمر محافظت میکنند به کاهش حرکات کمر و تسکین درد کمک می کند.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر موثرترین درمان دیسک کمر است.

فیزیوتراپیست از مدالیته های درمانی متفاوتی همچون اولتراسوند و الکتروتراپی برای کاهش درد و درمان دیسک کمر استفاده می کند.

فیزیوتراپیست تمرینات کششی مخصوص کمر را برای درمان دیسک کمر به بیمار پیشنهاد می دهد.

جراحی دیسک کمر

عمل جراحی که به عنوان آخرین درمان دیسک کمر استفاده می شود که اغلب برای خارج کردن قسمت بیرون زده دیسک و به ندرت برای خارج کردن کل دیسک انجام می گیرد.

گاهی نیز جراحی برای جوش دادن مهره بالا و پائین دیسک انجام می گیرد.
جوش دادن توسط پلاتین و پیچ و مهره انجام شده و دو مهره با فاصله از هم تثبیت می‌ شوند.

کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت فیزیوتراپیست ایمان کمالی حکیم با بهره گیری از بروز ترین تکنیک های درمانی و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی در زمینه درمان فیزیکی و غیر جراحی بسیاری از مشکلات بخصوص درمان دیسک کمر بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می دهد.

تهران ، سعادت آباد ، پایین میدان کاج ، خیابان ۲۵ ، پلاک ۶ ، طبقه سه ، واحد ۱۱ ، کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد

تلفن های تماس :

تهران