کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

لیزر تراپی
لیزر تراپی ، مزایا و موارد کاربرد آن
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷
فیزیوتراپی و مزایای آن
مرداد ۱۰, ۱۳۹۷

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد

کمردرد شایع ترین اختلال و درد سیستم اسکلتی بدن انسان است و می توان گفت از دلایل شایع مراجعه افراد به کلینیک های فیزیوتراپی است.

کمردرد بقدری شایع است که می توان گفت تقریبا اغلب افراد آن را تجربه کرده و یا در آینده تجربه می کنند.

کمر انسان ساختار پیچیده ای دارد و از اجزا گوناگونی تشکیل شده که بروز آسیب در هریک از آن ها می تواند منجر به کمردرد شود.

خوشبختانه اغلب کمردردها با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی کمر و تمرینات و حرکات اصلاحی بهبود می یابند و نیازی به انجام اعمال جراحی پرعارضه وجود ندارد.

دلایل و عوامل مختلفی از یک اسپاسم ساده تا بیماری های جدی مانند فتق دیسک کمر می توانند در بروز کمر درد نقش داشته باشند که در این جا به شایع ترین آن ها اشاره کرده ایم.

بیماری های ستون فقرات

آرتروز کمر

آرتروز عارضه ای است که با فرسایش غضروف مفصلی ایجاد شده و به دلیل سایش استخوان ها برروی هم منجر به عوارضی همچون درد ، محدودیت حرکتی و اختلال در عملکرد صحیح می شود.

درمان های فیزیوتراپی آرتروز کمر به تسکین درد ، افزایش دامنه حرکتی و تقویت مفاصل ضعیف شده کمک می کند.

فیزیوتراپیست از تکینیک های درمان دستی و مدالیته های درمانی مانند لیزر پرتوان و تحریک الکتریک برای درمان آرتروز کمر استفاده می کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل زمینه ساز بروز کمر درد است که به دلیل کاهش فضای داخلی کانالی که ریشه های عصبی نخاعی از آن عبور می کنند ایجاد می شود.

وارد آمدن فشار به اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می رود سبب بروز عوارضی مانند کمر درد، درد باسن، پا و … می شود.

کمردرد شدید و سوزشی ، انتشار درد به اندام های تحتانی ، تشدید درد هنگام حرکت و کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات از مهم ترین علائم تنگی کانال نخاعی هستند.

درمان تنگی کانال نخاعی با فیزیوتراپی در اغلب بیماران موثر واقع شده و به تسکین درد ، تقویت عضلات و افزایش ثبات و انعطاف پذیری کمر کمک می کند.

هرنی دیسک کمر

هرنی یا فتق دیسک کمر یکی از آسیب های جدی ستون فقرات است که به علت حرکات شدید و ناگهانی ستون مهره ها و یا وارد آمدن فشار غیر طبیعی به ستون فقرات رخ می دهد.

درد دست ها و پاها ، انتشار درد به اندام های تحتانی ، تشدید درد هنگام حرکات ستون مهره ها و بی حسی و یا سوزن سوزن شدن اندام ها از شایع ترین علائم فتق دیسک کمر هستند.

درمان فتق دیسک کمر با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی دیسک کمر بدون داشتن عوارض ناشی از اعمال جراحی به درمان دیسک کمر کمک می کند.

پاره شدن دیسک بین مهره ای

این عارضه ممکن است در اثروارد شدن فشار ناگهانی به کمر رخ دهد و یا بطور تدریجی و طی چند سال ایجاد شود.

پوکی استخوان

این عارضه که اغلب در سالمندان دیده می شود و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بالاتر می رود سبب دردهای مزمن اسکلتی شده و احتمال آسیب پذیری استخوان ها و مفاصل را افزایش می دهد.

اسپوندیلولیستزی

اسپوندیلولیستزی یا لغزش مهره ها عارضه ای است که به علت ضعیف یا پاره شدن لیگامان هایی که در اطراف مهره قرار گرفته اند رخ داده و طی آن مهره به سمت جلو میلغزد.

این وضعیت می تواند فشار زیادی به اعصاب نخاعی وارد کرده و منجر به درد کمر شود.

پشت میز نشینی

برخلاف تصور عموم فشاری که در زمان نشستن به ستون فقرات وارد می شود بیشتر از فشاری است که در زمان ایستادن به آن وارد می ش.ود، به همین دلیل اغلب کارمندان و افرادی که بواسطه شرایط شغلی چندین ساعت در روز در وضعیت نشسته قرار دارند از کمردرد های مزمن شکایت می کنند.

برای جلوگیری از این وضعیت باید هر یک ساعت از جای خود بلند شده و تمرینات کششی ستون فقرات را انجام دهید.

برای دانستن این که کدام ورزش ها برای کمر مناسب هستند می توانید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید.

کم تحرکی

ورزش منظم و داشتن فعالیت بدنی بطور منظم راز سلامتی است.

بر اساس تحقیقات بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد سطح فعالیت کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

با انجام ورزش بطور منظم و یا حتی پیاده روی روزانه تا حد زیادی می توان به بهبود سطح سلامتی بدن و پیشگیری از مشکلاتی مانند کمردرد کمک کرد.

کمردرد

تغذیه نامناسب

شاید باورش سخت باشد که تغذیه نیز می تواند در بروز کمردرد و یا پیشگیری از ان موثر باشد.

تغذیه ی نامناسب و در نتیجه سوخت و ساز شیمیایی نامناسب در بدن موجب افزایش ارسال سیگنال های عصبی حاوی پیغام درد به مغز شده و به همین دلیل افرادی که تغذیه ناسالمی دارند آستانه درد پایین تری نیز دارند.

حمل اجسام سنگین

یکی از کارهایی که بسیاری از افراد غافل از آسیب زیادی که به ستون فقراتشان وارد می کنند انجام می دهند بلند کردن و حمل اجسام سنگین است.

فشار زیادی که در اثر بلند کردن جسم سنگین به ستون فقرات وارد می شود می تواند سبب وارد شدن آسیب جدی به ستون مهره ها و بروز کمر درد در آینده شود.

پوشیدن کفش غیر استاندارد

استفاده از کفش های پاشنه بلند فشار زیادی به ستون فقرات و زانو ها وارد شکرده و زمینه آسیب پذیری آن ها نیز افرایش می دهد.

لازم بذکر است که پوشیدن کفش های بدون پاشنه نیز می تواند تاثیرات نامطلوبی بر ستون فقرات بگذارد.

چاقی

اضافه وزن و چاقی شدید سبب وارد شدن فشار غیر طبیعی به ستون مهره ها شده که این امر می تواند منجر به درد کمر و آسیب آن شود.

با حفظ وزن در محدوده طبیعی می توان از بسیاری از آسیب های اسکلتی از جمله کمر درد و زانودرد جلوگیری کرد.

سایر دلایل کمردرد

• بیماری های روماتیسمی ستون فقرات مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • بیماری های مفصل لگن
  • بیماری های زنان
  • اختلالات غده پروستات
  • بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه
  • عفونت دستگاه ادراری
  • بیماری های گوارشی
  • بیماری های روحی مانند افسردگی
  • فعالیت شدید بدنی بدون آمادگی قبلی
  • عادات نادرست حرکتی و پوسچر نامناسب هنگام نشستن ماننند قوز کردن

در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت فیزیوتراپیست ایمان کمالی حکیم پس از ارزیابی وضعیت شما از موثرترین متد ها و مدلیته های فیزیوتراپی برای درمان کمردرد شما استفاده می شود.

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۶۸۸۹۴۵ – ۰۹۱۰۸۸۵۷۶۹۰