آرتروز ، علائم و روش های درمان

زانودرد، دلایل و روش های درمان

آرتروز ، علائم و روش های درمان

آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی است که با درد و التهاب مفاصل همراه است.

آرتروز عارضه ای تخریبی و پیش‌ رونده است که به علت آسیب دیدگی و از بین رفتن غضروف مفصلی مشخص می شود.

غضروف بافتی است که سر استخوان ها را در مفاصل پوشانده تا استخوان ها راحت تر بر روی هم بلغزند.

جذب شوک هایی که در حین حرکت به مفاصل وارد می شود نیز دیگر وظیفه مهم غضروف است که در این بیماری تخریب و از بین می رود.

مفاصل دست، پا ،زانو و ستون فقرات شایع ترین مفاصلی هستند که به این بیماری تخریبی مبتلا می شوند.

آسیب و از بین رفتن غضروف ها سبب ساییدگی استخوان ها بروری هم شده که این وضعیت می تواند موجب بروز درد ، التهاب و محدودیت حرکتی مفصل مبتلا شود.

تغییر شکل و دفورمیتی مفصل مبتلا به آرتروز یکی از عوارض شایع است که خود می تواند پیشرفت بیماری را تشدید کند.

استفاده بیش از حد از مفاصل و وارد آمدن فشار های تکراری به مفصل مهم ترین علت ابتلا به آرتروز است.

حفظ وزن در محدوده طبیعی ، داشتن ورزش و فعالیت بدنی منظم و رعایت رژیم غذایی مناسب از راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به آرتروز هستند.

خوشبختانه در اغلب مبتلایان با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی می توان علائم ناشی از آرتروز را کاهش داد و از بروز عوارض بعدی جلوگیری کرد.

فیزیوتراپی درمانی ایمن و بدون عارضه است که در آن با استفاده از عوامل فیزیکی می توان به درمان بسیاری از بیماری های ارتوپدی از جمله آرتروز کمک کرد.

علائم آرتروز

• درد در مفصل مبتلا
  • خشکی، سفتی و کاهش انعطاف پذیری مفصل
  • التهاب و تورم مفصل
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • شنیده شدن صدا از مفصل هنگام حرکت که ناشی از سایش استخوان ها بر روی هم است.
  • ضعف و آتروفی عضلات مرتبط با مفصل درگیر آرتروز
  • تشدید درد با فعالیت بدنی و تسکین آن با استراحت
  • خشکی صبحگاهی مفصل مبتلا
  • تشدید درد و خشکی پس از مدتی بی حرکتی مفصل

دلایل و عوامل خطر

• افزایش سن
    آرتروز یکی از بیماری های مرتبط با سن است و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن در نتیجه فرسایش تدریجی غضروف ها افزایش می یابد.
  • چاقی و اضافه وزن
    اضافه وزن سبب می شود فشاری بیش از حد تحمل به مفصل وارد شده که ریسک آسیب پذیری آن را افزایش می دهد.
  • وارد شدن فشار بیش از حد به مفاصل
  • آسیب های قبلی مفصل مانند شکستگی و دررفتگی
  • حرکات تکراری مفصل
  • عوامل ژنتیکی
  • جنسیت (زنان بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می شوند)
  • برخی بیماری ها مانند دیابت، روماتیسم مفصلی، عفونت های مفصلی ، اختلالات غده تیروئید و نقرس خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.

عوارض آرتروز

• کاهش فاصله مفصلی
  • تغییر شکل و دفورمیتی مفصل
  • ایجاد خارهای استخوانی در محل مفصل
  • افزایش تراکم استخوان در زیر مفصل مبتلا
  • التهاب بورس های و تاندون های مفصل مبتلا
  • لنگیدن و عدم تعادل (در مواردی که آرتوز مفاصل اندام های تحتانی را درگیر کرده است)

درمان آرتروز

درمان آرتروز بطور قطعی امکان پذیر نبوده و هدف از انجام درمان های رایج تسکین علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن است.

استراحت

تا زمان فروکش کردن علائم بهتر است سطح فعالیت های بیمار کاهش یابد.

البته انجام فعالیت های سبک مانند پیاده روی کوتاه و شنا می تواند مفید باشد.

کاهش وزن

کاهش وزن بخصوص در مواردی که بیماری اندام های تحتانی را درگیر کرده می توان بطور چشمگیری به تسکین علائم بیماری کمک کند.

کمپرس گرم

گرم کردن مفاصل با قرار دادن کمپرس گرم در محل درد و یا قرار گرفتن در آب گرم می تواند به فروکش کردن درد مفصل کمک کند.

دارو درمانی

با تجویز پزشک می توان از داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش درد ناشی از آرتروز استفاده کرد.

در موارد درد شدید تزریق داروهای کورتیکو استروئیدی بطور مستقیم در محل مفصل مبتلا می تواند به تسکین درد کمک کند.

تزریق اسید هیالورونیک نیز یکی از درمان های دارویی آرتروز است.

وسابل کمکی

ممکن است پزشک و متخصص فیزیوتراپی ابزارهای کمکی مانند عصا و واکر را برای کمک بهبود شرایط حرکتی بیمار و کاهش فشار وارده به مفاصل مبتلا تجویز کند.

فیزیوتراپی و تمرین درمانی موثرترین راهکار غیر جراحی درمان انواع آرتروز است.

متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی مانند لیزرپرتوان ، سوزن خشک ، تحریک الکتریکی و تمرین درمانی برای کمک به بهبود مشکلات بیماران مبتلایان به آرتروز بهره می برد.

انجام نرمش های کششی و تقویتی که توسط متخصص فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کرده و به بهبود وضعیت حرکتی آن ها کمک می کند.

انجام ورزش های فیزیوتراپی در آب (آب درمانی) در بیماران مبتلا به این عارضه بخصوص آرتروز زانو و لگن بسیار مناسب است.

آرتروز

در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با مدیریت فیزیوتراپیست ایمان کمالی حکیم از بروز ترین متدهای فیزیوتراپی در درمان آرتروز استفاده می شود.

متخصصان ما نهایت تلاش خود را برای کمک به کاهش مشکلات بیماران و جلوگیری از انجام جراحی های سنگین و پرعارضه می کنند.

جراحی

جراحی آخرین گزینه درمان آرتروز است و تنها در مواردی که سایر درمان ها موثر واقع نشوند انجام می گیرد.

استئوتومی، جراحی تعویض مفصل (بطور کامل یا جزیی)، جوش دادن یا فیوژن مفصل و آرتروسکوپی از رایج ترین درمان های جراحی این بیماری هستند که امروزه انجام می گیرند.