گودی کمر و روش های درمان آن

آبان ۱۳, ۱۳۹۷

گودی کمر و روش های درمان آن

گودی کمر

گودی کمر یا لوردوز عارضه ای است که با افزایش تقعر ستون مهره کمری مشخص می شود که طی ان قوس ستون فقرات کمری به جلو افزایش یافته، شکم به جلو آمده و باسن به عقب می رود.

در این وضعیت مهره های سینه ای به گونه ای قوس دارند که تحدب یا گوژی آنها به سمت عقب است و مهره های گردنی و کمری به گونه ای قرار میگیرند که تحدب آنها به سمت جلو است.

گودی کمر تا حدی طبیعی است ولی میزان بیش از حد آن که بیماری شناخته می شود.

گودی کمر فشار زیادی بر ستون فقرات وارد می‌کند و موجب بروز مشکلاتی مانند کمردرد و احساس خستگی در کمر می شود.

میزان کمی تقعر در ستون مهره ها برای جذب شوک های وارده به مهره ها ، تحمل وزن سر و پایداری اسکلت بدن ضروری است ، در صورتی که میزان غیر طبیعی آن نه تنها سودی ندارد بلکه عوارضی را همچون مشکلات ظاهری و کمردرد نیز برای بیمار ایجاد می کند.

نحوه صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره ها شده و در صورتی که هنگام نشستن وضعیت صحیح بدن خود را حفظ نمی کنید در معرض خطر ابتلا به مشکلات ستون فقرات از جمله گودی کمر هستید.

بسته به این میزان تقعر چقدر است و چه مشکلاتی برای بیمار ایجاد کرده درمان گودی کمر نیز با روش های مختلف امکان پذیر است.

فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک های منوال تراپی و تمرین درمانی مهم ترین راهکار درمان گودی کمر است.

گودی کمر می‌تواند در هر سنی سبب بروز عوارضی برای فرد مبتلا شود و فرد را به سمت مراکز درمانی و کلینیک فیزیوتراپی خوب بکشاند.

پزشک و متخصص فیزیوتراپی برا تشخیص گودی کمر علاوه بر معاینه فیزیکی از وسیله مخصوصی مانند خط شاقولی و یا صفحه شطرنجی استفاده می کند ، حتی ممکن است از تصاویر رادیوگرافی نیز برای تشخیص دقیق لوردوز و شدت آن بهره ببرد.

علائم گودی کمر

• کمردرد
  • انتشار درد به گردن ، شانه و بخشی بالای کمر
  • درد عضلانی
  • اختلال در عملکرد طبیعی کمر
  • خستگی و ضعف ستون فقرات

• لغزش مهره های ستون فقرات
  • ضعف عضلات شکم و کمر
  • بزرگ بودن شکم به دلیل چاقی بیش از حد
  • کاهش قدرت انعطاف پذیری عضلات و تاندون های اطراف لگن
  • کیفوز مهره های کمری
  • بیماری های عصبی یا عضلانی مانند دیستروفی های عضلانی ، میلومننگوسل و فلج اطفال
  • پوکی استخوان
  • سرطان استخوان
  • دررفتگی دو طرفه مفاصل ران
  • آرتروز ستون فقرات
  • وضعیت نادرست بدن هنگام نشستن و ایستادن

عوارض گودی کمر

درمان‌ گودی کمر

در صورتی که گودی کمر شدت زیادی ندارد و مشکلی برای فرد ایجاد نکرده معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد ولی در صورتی که این عارضه سببب بروز عوارضی برای فرد مبتلا شده درمان ضرورت می یابد.

مهم ترین راهکارهای درمان و بهبود مشکلات در افراد مبتلا به این عارضه عبارتند از :

در صورتی که فرد در سنین رشد (کودکی و نوجوانی) قرار دارد با تجویز قوزبند می توان به اصلاح تقعر ایجاد شده کمک کرد.

در مواردی که فرد بیمار دچار اضافه وزن باشد کاهش وزن به عنوان یک اقدام موثر می تواند به کاهش علائم و عوارض ایجاد شده کمک کند.

برای تسکین درد ناشی از گودی کمر با تجویز پزشک می توان از داروهای مسکن همچون آسپرین ، استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کرد.

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی مخصوص گودی کمر تحت نظر متخصص فیزیوتراپی موثرترین راهکار درمان گودی کمر است که در کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد در شمال تهران به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

تمرینات تقویتی که توسط فیزیوتراپیست تجویز می شود به تقویت عضلات کمر ، شکم و عضلات باسن کمک کرده و از این طریق به کاهش لوردوز کمک می کند.

در صورتی که گودی کمر بحدی شدید است که سبب بروز عوارض زیادی برای فرد شده انجام عمل جراحی ضروری می باشد.

پس از جراحی نیز برای بازگشت هرچه سریع تر فرد به سلامتی کامل و بهبود توانایی های حرکتی مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی خوب و انجام فیزیوتراپی ضروری است.

بهترین فیزیوتراپی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

هر ساله در روز پزشک انجمن فیزیوتراپی ایران لیست بهترین فیزیوتراپ ها را جهت تقدیر به عنوان دکتر فیزیوتراپ نمونه به نظام پزشکی هر استان معرفی می کند .شاخص های بهترین فیزیوتراپی عبارتند از :

۱. رعایت اخلاق پرشکی و اخلاق حرفه ای در برخود با بیماران

۲. رعایت تعرفه های مصوب سازمان نظام پزشکی

۳. قانون مدار بودن

۴. به روز رسانی دانش و مهارت های بالینی فیزیوتراپ های کلینیک از طریق شرکت در سمینارها و کارگاه های بین المللی

۵. حضور فعال در فعالیت های صنفی

۶. سابقه فعالیت های آموزشی

و…

کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با کادر علمی کارازموده و مجرب ، با افتخار آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به مردم عزیز می باشد.