کیفوز چیست و چه علائمی دارد؟

آرتروز شانه
اسفند ۷, ۱۳۹۷
اسپينا بيفيدا

کیفوز چیست و چه علائمی دارد؟

کیفوز یا قوز پشت انحنای غیر طبیعی ستون فقرات است که طی آن ستون فقرات در ناحیه سینه ای دارای افزایش قوس غیر طبیعی است.

این عارضه ممکن است بطور مادرزادی وجود داشته باشد یا عوامل اکتسابی در بروز آن نقش داشته باشند.

کیفوز در برخی افراد بقدری خفیف است که حتی سبب بروز مشکل ظاهری نیز در فرد نشده و در برخی موارد بحدی شدید است که می تواند علاوه بر بروز مشکلات ظاهری مشکلات عدیده ای همچون تنگی نفس را نیز برای بیمار در پی داشته باشد.

ستون فقرات سینه ای به طور طبیعی دارای مقداری انحنا است اما افزایش این انحنا به بالای ۴۵ درجه عارضه ای است که کیفوز نامیده می شود.

این انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات سبب می شود قسمت های بالایی ستون فقرات گردتر از حالت طبیعی به نظر برسند.

انواع کیفوز

کیفوز شوئرمن

شایع ترین نوع قوز پشتی است که اغلب در سنین نوجوانی رخ می دهد.

این عارضه به دلیل رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک بین مهره ای رخ می دهد.

کیفوز مرتبط با پوکی استخوان

پوکی استخوان شایع ترین علت ابتلا به این بیماری در افراد میانسال و سالمند است.

پوکی استخوان به دلیل ضعیف کردن استخوان ها و افزایش خطر شکستگی مهره های سبب افرایش ریسک ابتلا به این عارضه می شود.

کیفوز مادرزادی

این عارضه در اثر ناهنجاری های ستون فقرات در دوران جنینی رخ داده  و بیشتر در نوزادان و کودکان زیر ۳ سال دیده می شود.

این نوع بیماری اغلب نیازمند جراحی برای اصلاح ناهنجاری و جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

کیفوز دژنراتیو

این نوع بیماری به دلیل فرسایش و بروز پارگی در ستون فقرات بتدریج ایجاد می شود.

علائم کیفوز

• ظاهر غیر طبیعی در ستون فقرات
  • خمیدگی پشت
  • مشکلات تنفسی در موارد شدید
  • خستگی و درد در ناحیه کمر
  • سفتی و خشکی ستون فقرات
  • حساسیت ستون فقرات

دلایل کیفوز

• آرتریت ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • تخریب دیسک بین مهره ای در ناحیه سینه ای
  • ابتلا به بیماری های عصبی – عضلانی مانند فلج مغزی و اسپینا بیفیدا
  • کمبود ویتامین های خاص در دوران کودکی مانند کمبود ویتامین D
  • دیستروفی عضلانی
  • نرمی استخوان
  • برخی سندرم ها مانند سندرم مارفان
  • ضعف عضلات مرتبط با ستون فقرات
  • شکستگی ستون فقرات
  • برخی سرطان ها و درمان های آن ها سبب تضعیف استخوان ها و افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شود.

درمان کیفوز

در موارد خفیف تجویز بریس های اصلاح کننده و انجام ورزش ها و حرکات اصلاحی تحت نظر فیزیوتراپیست به بهبود عارضه کمک زیادی می کند.

حرکات اصلاحی در از بین بردن ناهماهنگی و عدم تعادل بین عضلات و بهبود این عارضه بسیار موثر است.

انجام ورزش هایی که فیزیوتراپیست تجویز می کند با تقویت عضلات شکم به افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات نیز کمک می کند.

تمرینات کششی علاوه بر بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات به تسکین کمردرد ناشی از این عارضه کمک می کند.

تکنیک های منوال تراپی (درمان دستی) نیز که توسط فیزیوتراپیست بر روی مهره ها اعمال می شود به بهبود این وضعیت کمک زیادی می کند.

اصلاح سبک زندگی و شیوه های نشستن و ایستادن در بهبود این وضعیت موثر است.

در موارد حاد بیماری که انحنای بیش از ۶۵ درجه وجود دارد اغلب عمل جراحی برای اصلاح ناهنجاری ضروری است.

کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد با کادر مجرب و متعهد خدمات فیزیوتارپی را با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروزترین متدها به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می دهد.

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در غرب تهران – فیزیوتراپی در شمال تهران – کلینیک فیزیوتراپی در سعادت آباد – فیزیوتراپی سعادت آباد – فیزیوتراپی در اوین – دکتر فیزیوتراپی – لیزر تراپی در سعادت آباد