آرتروز زانو ، علائم و روش های درمان

شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

آرتروز زانو ، علائم و روش های درمان

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از رایج ترین دلایل زانودرد در افراد میانسال و سالمند است که به علت تخریب غضروف مفصلی رخ می دهد.

افزایش سن و یا فعالیت هایی که فشار زیادی به مفاصل وارد می کنند سبب آسیب پذیری غضروف و در نتیجه از بین رفتن آن می شوند.

تخریب و از بین رفتن غضروف مفصلی که از بافتی انعطاف پذیر تشکیل شده و سر استخوان ها در محل مفاصل را می پوشاند و حرکت استخوان ها را بر روی هم تسهیل می کند سبب سایش استخوان ها برروی هم می شود.

ساییدگی استخوان ها مشکلات زیادی از جمله درد ، التهاب ، خشکی و کاهش دامنه حرکتی مفاصل را به همراه دارد.

آرتروز زانو، شایعترین بیماری تخریبی مفاصل بدن است که شیوع آن در زنان بالای ۴۵ سال بیش تر است.

به دلیل اینکه غضروف فاقد عروق خونی تغذیه کننده اس احتمال آسیب دیدگی آن بالاست و به دلیل اینکه فاقد عصب است در مراحل اولیه بیماری دردی احساس نمی شود و تنها زمانی که غضروف سبب ساییدگی استخوان ها می شود علائم بیماری مشخص می شود.

علائم آرتروز زانو

• درد مزمن و گاهی شدید زانو
  • آسیب و التهاب کشکک زانو
  • خشکی زانو که سبب کاهش انعطاف پذیری ان می شود.
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • تشدید درد با راه رفتن

عوامل افزایش دهنده خطر آرتروز زانو

• وارد شدن ضربه مستقیم به زانو
  • آسیب های قبلی زانو مانند شکستگی و دررفتگی
  • بیماری های زانو مانند نرمی غضروف کشکک زانو
  • شل بودن رباط های زانو که سبب بی ثباتی زانو می شود.
  • بیماری های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی و عفونت های مفصلی
  • دفورمیتی‌ های زانو مانند زانوی پرانتزی و ضربدری
  • آسیب اجزای زانو مانند پارگی مینیسک و رباط های زانو
  • وارد شدن فشار های تکراری به زانو و فعالیت هایی که فشار غیر طبیعی به زانو وارد می کنند مانند (بالا و پایین رفتن زیاد از پله و … )
  • عوامل ژنتیکی و هورمونی
  • افزایش سن و اضافه وزن نیز از دیگر عواملی هستند که ریسک ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهند.

عوارض آرتروز زانو

• استخوان سازی نابجا در محل مفصل
  • کاهش فضای مفصلی
  • تغییر شکل مفصل زانو
  • ضعف و آتروفی عضلات اطراف مفصل زانو
  • التهاب تاندون‌ ها و بورس‌ های زانو
  • اختلال در حرکت طبیعی زانو

درمان آرتروز زانو

در ابتدا باید میزان تخریب و شدت آرتروز مشخص شود تا درمان مناسب بر اساس آن انجام بگیرد.

آرتروز درمان قطعی ندارد ولی با روش هایی می توان از پیشرفت آن جلوگیری و به تسکین علائم کمک کرد.

استراحت دادن به زانو برای کاهش فشاری که به آن وارد می شود تا زمان فروکش کردن علائم ضروری است.

بیماران مبتلا به آرتروز زانو باید فعالیت هایی مانند دوزانو و چهار زانو نشستن و بالا و پایین رفتن از پله را به حداقل برسانند.

استفاده از زانوبند های طبی با تجویز پزشک و متخصص فیزیوتراپی می تواند با محدود کردن حرکات زانو به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

گرم کردن مفصل زانو با استفاده از کمپرس گرم به افزایش جریان خون موضعی در محل آسیب دیده کمک کرده و از این طریق مواد مورد نیاز برای ترمیم بافت را فراهم می آورد.

کاهش وزن در بیمارانی که دچار اضافه وزن هستند می تواند فشاری که به مفصل وارد می شود را تا حد زیادی کاهش داده و به بهبودی و کاهش درد کمک زیادی می کند.

تحویز داروهای مسکن مانند آسپرین و ابوپروفن که اثرات ضد التهابی نیز دارند علاوه بر تسکین درد به کاهش التهاب ایجاد شده نیز کمک می کند.

در صورتی که درد شدید زانو با داروهای رایج تسکین نیابد تزریق استروئید ها می تواند به کاهش درد بیمار کمک کند.

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی زانو بهترین درمان غیر جراحی آرتروز زانو است که تسکین درد ، کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری و تشدید علائم کمک می کند.

آرتروز زانو

فیزیوتراپی همچنین خشکی و سفتی ایجاد شده را به حداقل می رساند.

تمرینات ورزشی که توسط فیزیوتراپیست تنطیم می شود انعطاف پذیری مفصل زانو را افزایش داده و از این طریق دامنه حرکتی مفصل را بهبود می بخشد.

تمرینات تقویتی نیز با افزایش قدرت عضلات زانو ضعف و آتروفی ایجاد شده را از بین می برد و فشاری که به مفصل زانو وارد می شود را کاهش داده و در نتیجه توان حرکتی زانو را بهبود می بخشد.

ممکن است فیزیوتراپیست استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصا و واکر را تا زمان کنترل و تسکین علائم پیشنهاد دهد.

فیزیوتراپیست علاوه بر تنطیم و آموزش تمرینات ورزشی از دیگر مدالیته های فیزیوتراپی مانند لیزر پرتوان ، شاک ویو تراپی ، الکتروتراپی و سوزن خشک و از تکنیک ها و متدهای درمان دستی برای درمان آرتروز مفصل زانو استفاده می کند.

جراحی زانو

در صورتی که آرتروز در مراحل پیشرفته باشد و با روش های ذکر شده قابل درمان و کنترل نباشد عمل جراحی که با روش های مختلفی که مهم ترین آن ها جراحی تعویض مفصل زانو است انجام می گیرد.

در طی جراحی تعویض مفصل زانو ، مفصل تخریب شده خارج شده و مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین آن می شود.

پس از انجام جراحی تعئیض مفصل زانو پیگیری منظم برنامه فیزیوتراپی برای کمک به بازگشت هرچه سریع تر زانو به وضعیت طبیعی و کاهش عوارض ناشی از جراحی مانند خشکی و سفتی مفصل زانو ضروری است.

برای مراجعه به کلینک فیزیوتراپی در سعادت آباد و دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو می توانید به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد مراجعه بفرمایید.

متخصصان ما از بهترین روش های درمانی برای کمک به کاهش مشکلات شما و بهبودی کامل شما استفاده می کنند.

تلفن های تماس : ۰۲۱۸۸۶۸۸۹۴۵ – ۰۹۱۰۸۸۵۷۶۹۰